این هنر، پارینه است
شماره تماس: 47764 - 021
Close

همه چیز در مورد کفش کلاسیک مردانه

همه چیز در مورد کفش کلاسیک مردانه

اولین کفش چرم که انسان ها برای خودشون دوختن برمیگرده به هزاران سال پیش. در ابتدا با استفاده از پوست حیوانات و برگ درختانی همچون نخل و با استفاده از الیاف پاپیروس اولین کفش ها دوخته می شد.

کفش های کلاسیک متعلق به دوره یونان و روم است.کفش های رسمی معمولا در دو سبک آکسفورد و دربی تولید می شن که بسته به سلیقه و استایلتون می تونید از اون استفاده کنید.اغلب افراد از این کفش ها در مراسم های رسمی مانند عروسی، مصاحبه کاری و ... استفاده می کنن در حالیکه شما می تونید از کفش کلاسیک مدل آکسفورد در استایل روزمره خودتون هم استفاده کنید.

انواع کفش های کلاسیک که هنوز مورد استفاده قرار می گیره و طرفداران زیادی داره:

1-آکسفورد

شاید براتون جالب باشد که بدونید چرا این کفش ها با نام آکسفورد شناخته می شن.

قبل از دهه 1800 میلادی افراد از چکمه هایی استفاده می کردن که با بند بسته می شد. با گذشت زمان این چکمه ها دستخوش تغییر شدن و به کفش آکسفورد تبدیل شدن که در اون زمان بیشترین طرفداران این کفش دانشجویان دانشگاه اکسفورد بودن.

اما مدل زنانه این کفش بعد از دهه 1940 به بازار عرضه شد.البته باید بدونید که این کفش بیشتر در بین آقایان محبوب است.

این مدل بسیار رسمیه و از چرم خالص تهیه می شه.

2- دربی ها

بعد از کفش آکسفورد رسمی ترین کفشی که می تونید بخرید مدل دربی است. شما می تونید از این کفش ها حتی در میهمانی های خود استفاده کنید.

3- بروژ یا بروگ

در رویه این کفش سوراخ های زیادی دیده می شه که علاوه بر زیباتر کردن این کفش ها باعث گردش راحت تر هوا داخل اون می شه. بروژ یا بروگ یک کفش رسمی به شمار میاد که مناسب استایل کلاسیکتون خواهد بود.

4-لوفر

این کفش بیشتر مناسب استایل روزمره و کژوال است چرا که بند و سگکی برای بسته شدن نداره.جنس این کفش اغلب از چرم و جیر است که می تونه با استایل های زیادی ست بشه.

کفش کلاسیک مردانه

کفش های کلاسیک دارای ویژگی هایی هستند که در اینجا به اون می پردازیم:

- جدا بودن بخش بندها از سایر قسمت های کفش که زیبایی این کفش را دو چندان می کنه. بندهای این مدل کفش ها باید از زیر رد بشه تا جلوه ای بهتر داشته باشه.

- دوخت های روی کفش، تاثیر زیادی در ظاهر اون داره، که این نوع دوخت ها در مدل دیگر کفش کلاسیک یعنی دربی دیده نمیشه و ببیننده این تصور را داره که از یک چرم یک تکه تهیه شده.

- در زمان های قدیم این کفش ها فقط از چرم تهیه می شد اما امروز با توجه به تنوع مواد اولیه می تونه جنس های متفاوتی داشته باشه.

- برای هر چه زیباتر شدن این کفش ها، از سگک ها یا سوراخ های ریز استفاده می شه.

- این مدل کفش کلاسیک بیشتر در رنگ های مشکی و قهوه ای تهیه می شن.

- پاشنه این کفش ها کوتاه هستن و برای راه رفتن بسیار مناسبه.

جایی برای خرید خرید کفش بزرگ پا پیدا نکردی؟

انواع کفش آکسفورد

1- پنجه ساده

این مدل به دلیل سادگی، بهترین گزینه برای استفاده با لباس های رسمی است. رنگ مشکی اون هم خیلی طرفدار داره.

2- پنجه کلاهی

به دلیل دوخت افقی که روی پنجه این کفش وجود داره به اون پنجه کلاهی میگن. در برخی مدل ها این نوع دوخت در پشت کفش به صورت نیم دایره وجود داره.

معمولا از این کفش ها برای مناسبت های رسمی و با کت و شلوار استفاده می شه.بهتره از کروات سفید و مشکی در استایلتون در کنار این مدل استفاده نکنید.

3- بال پرنده

در این مدل یک بخش T  شکل بر روی کفش دوخته شده که مانند بال پرنده هست.معمولا بال پرنده با چرم رنگ دیگه ای دوخته می شه، اما اگر کفش شما از یک رنگ چرم دوخته شده باشه این مرز با دوخت مشخص می شه.بر خلاف دو مدل قبلی که بیشتر مناسب مراسم رسمی هستن بال پرنده یا بروگ بیشتر در استایل های روزمره و کژوال مورد استفاده قرار می گیره.

4-مدل یکسره یا بدون درز

این مدل از چرم یکسره تهیه می شه که ظاهری بسیار ساده داره. برخلاف تصورات افراد که کفش های ساده رو برای استایل های رسمی می پسندن، این کفش بیشتر کاربرد روزمره و کژوال داره و به ندرت به عنوان یک کفش رسمی پیشنهاد می شه.

5- مدل زین

اگر به دنبال یک کفش آکسفورد با طرحی متفاوت هستین می توانین از این مدل استفاده کنید.در این مدل از تکه ای چرم که به شکل زین است، استفاده شده که معمولا رنگ اون با بقیه رویه کفش فرق داره و در رنگ سفید و کرم با زینی به رنگ سرمه ای یا قرمز دوخته می شه.

کفش آکسفورد

شرایط نگهداری از چرم

بعد از این که شما یک محصول چرمی می خرید باید بدونید که چجوری از اون مراقبت کنید تا عمر بیشتری کنه، در غیر این صورت محصول چرمیتون برای مدت کوتاهی قابل استفاده است.

1- عدم تماس با اجسام تیز و برنده

با این که چرم یک جنس مقاوم است اما نباید در هر مکانی از کفش چرمی استفاده کرد.

2- جلوگیری از خیس شدن چرم

برخورد آب با محصول چرمی باعث خراب شدن آن می شه. در صورتیکه به هر دلیل کفش چرمیتون خیس شد باید داخل اون رو با روزنامه پر کنید و دور از حرارت مستقیم در مکانی قرار بدین تا خشک بشه. اگر با حرارت مستقیم اقدام به خشک کردن کفش چرمتون بکنید، رویه کفشتون خشک می شه و ترک میخوره، در برخی موارد ممکن است قسمت های چسب خورده هم از هم باز بشن.

3-عدم نگه داری کفش چرم در جعبه

به دلیل جذب رطوبت توسط جعبه ، ممکن است این رطوبت به کفش منتقل بشه و باعث خرابی کفشتون بشه. پس بهترین محیط برای نگهداری محصولات چرمی مکانیه که هوا در اون جریان داشته باشه.

4- استفاده از قالب

برای اینکه رویه ی کفشتون ترک نخوره بهتره هنگامی که از اون استفاده نمی کنید داخلش یک قالب قرار بدین.

5- زدن واکس ضد آب

بهتر است در روزهای بارانی از کفش های چرم استفاده نکنید در صورتیکه تمایل به استفاده از محصول چرمی در روز بارانی را دارید باید از اسپری یا واکس ضد آب استفاده کنید. با یکبار استفاده تا 6 ماه کفش هاتون ضدآب می شون.

6- واکس چرم

زدن واکس برای محصولات چرم طبیعی خیلی ضروریه چرا که باعث افزایش طول عمر اون می شه.شما می تونید با یک پارچه نخی واکس رو روی چرم بمالید و بعد از 20 دقیقه با برس مواد اضافی را از سطح چرم پاک کنید.

نگهداری کفش کلاسیک

نوع دوخت رویه کفش آکسفورد

1- دستک رو

از ویژگی های کفش دستک رو می توانیم از راحت باز شدن و حرکت محدود مچ پا نام برد.در این مدل دوخت قسمت سوراخ های بند از قسمت جلو به بقیه قسمت های رویه متصل نیست.

2- دستک زیر

این کفش مناسب افرادی است که هیچ مشکلی در قسمت جلوی پای خود ندارند.در این نوع دوخت قسمت سوراخ های بند کفش به رویه کفش متصل است.

زیره کفش کلاسیک

برای دوخت این کفش ها از زیره نیولایت استفاده می شود. این زیره از جنس لاستیک است که مقاومت بالای آن در برابر سایش را موجب می شود.این زیره عایق حرارتی خوبی است که برای فصل زمستان مناسب است و استفاده از کفش هایی با این زیره برای تابستان مناسب نیست.در صورت استفاده نادرست از کفش ممکن است این زیره بشکند.

رویه کفش کلاسیک

برای دوخت رویه از چرم طبیعی و مصنوعی استفاده می شه که با توجه به جنس هرکدام مزایای خودش رو داره .

  • چرم طبیعی قیمت بالاتری نسبت به چرم مصنوعی داره.
  • چرم طبیعی مقاومت بالایی در برابر پارگی و سایش داره اما در مقابل اب بسیار اسیب پذیره.
  • چرم طبیعی هوا را از خودش عبور می ده به همین دلیل می تونیم بگیم که این نوع چرم ضد تعریق است.

ثبت دیدگاه
نظرات
1400/07/12 13:59
مهمان
چه مطلب جالب و مفیدی ممنون میشم در مورد کوتاه کردن کمربند هم توضیح بدین؟
ممنون